Hvordan du kan forbedre arbejdsglæde og trivsel på arbejdspladsen

af | maj 27, 2020

Hvad er arbejdsglæde?

Glæde er meget individuelt og opleves forskelligt fra person til person. Men grundlæggende for glæde, og især arbejdsglæde, er, at det fremkaldes af belønningsstoffer i hjernen. 

Vi mennesker drives af forskellige ting og derfor er de primære drivere for arbejdsglæde og medarbejdertrivsel individuelle. Den følelse du får, når du tænker på dit arbejde, uanset om den er positiv eller negativ, er netop din opfattelse af din nuværende arbejdsglæde. Der findes dog en række øvelser og værktøj, som du kan tage i brug for at øge din arbejdsglæde og trivsel.

Arbejdsglæde er på eget ansvar – og med risiko for begejstring

Når jeg kigger tilbage i dag, står én ting klart for mig: I de gode perioder – og der var uger, måneder og år med arbejdsglæde og trivsel – havde jeg selv en finger med i spillet. Jeg kom jo på arbejde i et strålende humør og gik til opgaverne med stor ildhu. Dengang tog jeg ikke selv “æren” for de gode dage. Det var jo de gode kolleger, og den gode stemning på arbejdspladsen, der fik æren for de gode arbejdsdage.

Ligeledes tog jeg heller ikke ansvaret for de dårlige dage. Der var, når jeg kigger tilbage, også uger og måneder med arbejdslede. Det var jo de dårlige opgaver, chefens manglende forståelse eller vejret, der fik skylden for den manglende arbejdsglæde. Når vi ikke er ydmyge nok til at tage æren for det gode vi skaber, eller voksne nok til at tage ansvaret for “det dårlige” vi skaber, så fraskriver vi os vores indflydelse og vores evne til at ændre på tingene.

Tingene er jo ikke altid i sort/hvid. Selvfølgelig kan man være inde i en dårlig periode rent personligt, så det også smitter af på ens arbejde. Derfor indeholder Thomas Flindts Arbejdsglæde foredrag også et indlæg om Work-life-balance. Altså en forståelse for, og indblik i, at alle områder i livet har indflydelse på “det hele menneske”. Når der er nogenlunde styr på bolig, økonomi og parforholdet, så har vi alle et ansvar for at være medskabende på en god dag.

Fem arbejdsglæde øvelser fra Thomas Flindt

Her er 5 øvelser fra Thomas Flindt som viser, hvorfor arbejdsglæde er vigtig for trivsel, og hvordan vi får mere af den, når vi selv tager ansvaret for den.

1. Vælg arbejdsglæden bevidst

Arbejdsglæde er vigtigt for os. Vi bruger 8 timer om dagen på jobbet. Derfor skal vi også bruge vores indflydelse og selv skabe de bedste betingelser for en god arbejdsdag. Det kræver, at vi tager et bevidst valg. Du skal træffe det bevidste valg, at du vil have og skabe arbejdsglæde i dag. Spørg dig selv hver morgen: Hvilken lille handling kan jeg udføre, som vil løfte mit humør i dag? Spørg dig selv: hvilken lille handling kan jeg udføre, som vil løfte mine kolleger i dag?

Arbejdsglæde øvelser

2. Vælg en glad krop i dag

I minutterne inden jeg træder ind for at holde et foredrag om arbejdsglæde på en arbejdsplads, benytter jeg selv flere kneb til at få humøret i vejret. Jeg retter mig op og løfter armene op over hovedet, som i en sejrsposition, og holder armene over hovedet i 30 sekunder. Under mange af mine foredrag beder jeg tilhørende gøre det samme. Man snyder kroppen og hjernen til at tro, at man har sejret, og man får energi og bliver glad. Det skal prøves, og det virker! Det er et meget enkelt trick, som man kan bruge så ofte, man vil. Der er meget energi og arbejdsglæde at hente i bevidst at rette sig op, ranke ryggen, gå raskt og signalere power. Spørgsmålet er ikke, om det virker. Udfordringen er at gøre det, og huske at gøre det.

Arbejdsglæde powerpose

3. Smil

Når vi smiler, producerer vi serotonin. Vi producerer også smil hos andre mennesker. Det er win-win. Serotonin er et lykkehormon. Jeg påpeger ofte vigtigheden af at smile og give udtryk for sin begejstring. Jævnligt klistrer jeg selv et smil på, når jeg sidder alene på køretur i min bil. Jeg ved, at det ”snyder” hjernen, så jeg er gladere, når jeg når frem. Faktisk kan hjernen (og serotonin-produktionen) ikke kende forskel på et ægte eller et “påtaget” smil. Så – tag et smil på. Gør det til en vane at smile stort til kollegaerne, når du møder på job om morgenen. Også selvom smilet skal tages på. Det giver god energi, og man bliver selv glad af det. Det virker, hvis man gør det!

Arbejdsglæde smil

4. Anerkend hinanden

Alle vokser af anerkendelse. De fleste arbejdspladsundersøgelser viser, at stort set “alle” ønsker mere anerkendelse på jobbet. Både anerkendelse og belønning er vigtigt. Det holder motivationen oppe. Bliver man aldrig anerkendt for et godt stykke arbejde, så falder arbejdsglæden. Derfor foreslår jeg, at man beslutter sig for, at anerkende alt det gode, man ser på sit arbejde. Undersøgelser har vist, at glæden stiger, ikke kun hos modtageren af ros, men også hos giveren. Det er igen win-win.

anderkendelse feedback

5. Brug din begejstring

Når vi fejrer en lille eller en stor succesoplevelse, producerer vi dopamin i hjernen. Dopamin er et lykkehormon, der giver os en følelse af overskud og velvære. Du skal risikere at lade dig BEGEJSTRE. Glem janteloven. Det er min absolutte anbefaling, at man husker at give udtryk for sin begejstring, når arbejdsopgaver lykkes, og andet går godt på jobbet. Man må godt overdrive sin begejstring. Sig højt ”YES” og ”WOW”, og fyld rummet med begejstring. Alt for mange går bare videre til næste opgave, uden at mærke glæden over at have løst en god opgave.

Arbejdsglæde trivsel arbejdsplads

Arbejdsglæde foredrag

Ønsker du et arbejdsglæde foredrag, hvor disse fem arbejdsglæde øvelser bliver bragt i spil på din arbejdsplads, kan du læse mere her!

Knowie – et online spil der styrker fællesskabet på kontoret

Hvis I vil prøve et online spil, der med sikkerhed vil skabe positiv stemning på kontoret og skabe liv ved kaffemaskinen, kan I med fordel prøve Knowie. Spillet kan med fordel også spilles op til en teambuildingdag, eller et foredrag om trivsel og arbejdsglæde. Læs mere her!

FÅ ET STÆRKT FÆLLESSKAB I TEAMET OG MASSER AF LIV PÅ KONTORET!

SKRIV DIG OP TIL VORES NYHEDSBREV OG FÅ:

Nyheder med spændende nye features og challenges (vi kommer eksempelvis snart med en engelsk version af Knowie)

En rabatkode på 10% til jeres næste challenge

En gratis PDF med 3 ice-breaker øvelser, som kan afholdes på kontoret

Tilsendt de bedste artikler og blogindlæg fra Knowie teamet