Onboarding af nye medarbejdere – Hvordan du kan sikre at dine nye medarbejdere bliver en del af teamet

af | aug 4, 2020

Du har sikkert hørt det før, hvor vigtig en vellykket onboarding er for din virksomhed, fra både et økonomisk og effektivitets synspunkt.

Studier viser at 25% af alle nyansatte stopper igen indenfor de første 12 måneder, 22% forlader deres nye job allerede efter 45 dage og det er tal som burde ryste enhver leder, fortæller Christian Harpelund og Morten Højberg i deres bog “Onboarding”. På trods af disse tal, viser amerikanske studier, at kun 13% af alle virksomheder allokerer ressurser til onboarding.

Mange glemmer desuden at sørge for at hele teamet bliver onboardet til den nye hverdag. Læs med her og få et indblik i onboardingens ABC, hvad du kan gøre for at skabe et sammentømret team og hvilke typer af redskaber og værktøj du kan bruge i processen!

 

Onboarding nye medarbejdere tjekliste

Onboardingens ABC og tjeklister

Når man dykker ned i tekster omkring onboarding af nye medarbejdere i forbindelse med en nyansættelse, bliver man hurtigt præsenteret for alarmerende tal på hvor vigtig det er, at man får besvaret essentielle spørgsmål så som: hvordan onboarder man en ny medarbejder bedst muligt? Og hvad skal forberedes ved en nyansættelse?

De gode råd til en korrekt og vellykket onboarding, beskriver oftest de 4 områder forneden:

Før den første dag (preboarding): få styr på en personlig hilsen, afstemning af opgaver, info om den første dag og udpeg en buddy.
Den første dag: sikre, at det praktiske er på plads, så som pc og adgange, intro program, rundvisning og morgenmad.
Den første uge: intro til virksomhed, nøglepersoner og adskillige former for oplæring.
Efter den første uge: her rettes fokus mod statussamtaler og feedback.

Men glem ikke teamet, når en ny medarbejder skal finde sig til rette – teamet skal også finde sig til rette!

Hos Knowie ser vi faktisk de klassiske onboarding tjeklister som det absolutte minimum for at en nyansættelse ikke skal gå galt. Ikke fordi at de punkter ikke er vigtige, men vi mener i stedet, at nøglen til at teamet og dets nye teammedlem hurtigt skal kunne finde sig til rette, er, at lederen formår at skabe en god kollegial stemning, og følelsen af, at man har arbejdet sammen så længe man kan huske.

For at det skal lykkes, skal teamet i lige så høj grad hjælpes til at finde sig til rette i den nye hverdag, som den nye medarbejder skal. Derfor er man nødt til at kigge på initiativer, som fokuserer på hele teamet og ikke bare initiativer for at hjælpe den nyansatte på plads.

Den generelle udvikling i moderne virksomheder med mere hjemmearbejde og teammedlemmer som arbejder remote, gør det endnu vigtigere at man gør sig bekendt med værktøj som gør det muligt at komme virtuelt godt ind i et nyt team. Vigtigheden af dette er kun blevet større grundet covid-19 pandemien og det digitale spring, mange virksomheder og medarbejdere har gjort.

Onboarding af hele teamet – Hvordan onboardes hele teamet så til den nye hverdag?

I forhold til at få hele teamet godt i gang med den nye hverdag, kan man undersøge både mulighederne for mere arbejdsrelaterede og ledelsesmæssige initiativer, men også mere uformelle og kulturelle initiativer.

Arbejdsrelaterede og ledelsesmæssige initiativer kan hjælpe jer med at sikre, at teamet bliver effektivt og performer. Men der skal mere til for at få teamet helt sammentømret. Det at skabe et sammentømret team er den svære del. Den del der handler om tavs viden, følelser og er ikke særlig velbeskrevet i litteraturen.

Christian Harpelund og Morten Højberg beskriver 8 typer af følelser, som alle er med til, at nyansatte bliver glade for deres job og bliver en velintegreret del af teamet. 1. Jeg træder til, 2. jeg passer ind, 3. jeg kender nogen, 4 jeg kan selv, 5. jeg samarbejder, 6. jeg udvikler mig, 7. jeg bidrager og 8. jeg hører til. Følelse 1 og 4-8, mener vi, er godt dækket ind af klassiske onboarding checklister, arbejdsrelaterede og ledelsesmæssige initiativer, men der mangler noget for at sikre at nye medarbejdere kommer igennem fase 2-3, således at de føler at de hører til og rigtig kender nogen.

Her handler det blandt andet, at komme ud og gøre noget sammen, for at kickstarte det som ellers tager lang tid at bygge op. Gerne udenfor de vante rammer på kontoret!

Ved eksempelvis at arrangere et teambuilding arrangement eller tage på en oplevelse sammen, får teamet mulighed for at lære hinanden at kende. Her vil der være ekstra gode muligheder for at arbejde med fællesskabet, uden at hverdagens stress banker på døren. Man kan også med fordel kigge nærmere på hvordan man kan forbedre teamets arbejdsglæde og motivation.

I vil også få skabt fælles oplevelser og minder, som giver et godt udgangspunkt for fællesskabet. Ved at dele oplevelser med hinanden, vil I også opleve at de første samtaler og især de vanskelige samtaler, bliver meget nemmere at tage.

Og så skal i selvfølgelig prøve Knowie – grib muligheden for at I alle kan lære hinanden bedre at kende og ikke bare lære den nye kollega at kende!

Denne artikel lægger op til, at teamet skal lære den nye medarbejder at kende, og at den nye medarbejder skal lære teamet at kende. Men hvor godt kender de øvrige teammedlemmer egentlig hinanden i forvejen?

Det vil i finde ud af i løbet af et spil Knowie!

Knowie er det perfekte spil til lære alle de uformelle ting om teamet, som ellers ville tage måneder, eller endda år, at finde ud af.

Gennem et kort spørgeskema og fem forskellige spiltyper, vil alle i teamet finde ud af, hvem de skal gå til hvis printeren ikke fungerer, de vigtigste arbejdsrelaterede og private begivenheder i teamet, om det eksempelvis er et no-go at tale i telefon på sin plads, eller at klikke med en kuglepen. I vil også finde ud af teamets præferencer i forhold til de mest debatterede mærkesager på kontoret, så som hvornår der skal spises frokost, eller hvis det er ok at bruge smileys i interne mails.

Undervejs får I sjove fun facts og spændende statistikker der skaber god stemning og liv på kontoret. Vi vil vædde med, at alle i teamet har meget at lære om hinanden!

Det er super nemt at komme i gang med, da det kun tager et par minutter oprette, koster kun en brøkdel af at arrangere klassisk teambuilding ude af huset og er et genialt supplement til jeres onboarding processer.

FÅ ET STÆRKT FÆLLESSKAB I TEAMET OG MASSER AF LIV PÅ KONTORET!

SKRIV DIG OP TIL VORES NYHEDSBREV OG FÅ:

Nyheder med spændende nye features og challenges (vi kommer eksempelvis snart med en engelsk version af Knowie)

En rabatkode på 10% til jeres næste challenge

En gratis PDF med 3 ice-breaker øvelser, som kan afholdes på kontoret

Tilsendt de bedste artikler og blogindlæg fra Knowie teamet