Small talk og big talk – hvad er det? Og hvordan mestrer du begge dele?

af | sep 4, 2020

Uanset om du er på jagt efter at få startet flere samtaler – store som små, vil blive god til at netværke, lære nye ting eller blot at lære mennesker i dine omgivelser bedre at kende, er det en god idé, at få en bedre forståelse for forskellige samtaleformer.

Denne artikel retter sig både til introverte og ekstroverte, da vi alle har gavn af at blive mere bevidste om hvordan vi kommunikerer. En bedre forståelse for samtaleformer på arbejdspladsen er også relevant, uanset om du har været en deal af et team i lang tid, eller er midt i din onboarding process.

Hvad er small talk?

Small talk beskrives ofte som høflig konversation om uvigtige og ufarlige emner, som hjælper os at lære hinanden overfladisk at kende og stifte nye bekendtskaber.

Typiske small talks kan handle om eksempelvis vejret, weekendplaner, arbejde, familie og sport.

Small talk peges ofte ud, som at være et super godt redskab, til at vedligeholde et stort netværk og studier viser, at det ofte hænger sammen med en succesfuld karriere.

Hvad er big talk?

Big talk er – sammenlignet med small talk – mere dybdegående og meningsfyldte samtaler, om vigtige emner som hjælper os med at forstå hinanden bedre og skabe dybere relationer.

Typiske big talks er karakteriseret ved tre ting; at de er universelle, åbne og meningsfyldte. Med universelle menes, at alle kender emnet og kan deltage i samtalen. At de er åbne emner betyder, at der ikke findes et kort svar. Og sidst – med meningsfyldte samtaler menes, at der findes indhold nok til at man kan gå i dybden med emnet.

Hvordan hænger small talk og big talk sammen?

Både small talk og big talk hænger uløseligt sammen og vi har brug for begge dele!

Det er svært at hoppe direkte ind i en big talk, uden at først skabe en forståelse for hinanden og identificere et relevant og aktuelt emne. Det er de færreste mennesker som åbner op til større samtaler, hvis du ikke først har vist interesse i de små begivenheder i deres hverdagsliv.

Small talk er også ofte vejen frem til en god big talk, da det hjælper os med at afdække information om hinanden. Ved at vide lidt mere om hinanden, er det enklere at finde et emne, som er lige så relevant og aktuelt for begge parter.

Hvad der også sker, når vi small talker, er, at vi iagttager hinanden. Vi kigger på hinanden og på hinandens kropssprog, hvilket gør det muligt at vurdere, hvorvidt vi har det godt med den vi står overfor.

Øget digitalisering i form af sociale medier og digital kommunikation, er heftigt karakteriseret af small talk og er ikke bygget op for at understøtte big talks. Bare en lille ting, som at man eksempelvis kun må bruge 280 tegn i en tweet på twitter, sætter en teknisk begrænsning for, hvor dybt vi kan gå. Vi bliver derfor nødt til at gøre os ekstra umage, for at sikre, at vi også har big talks.

Hvor meget og hvor længe skal man small talke og big talke?

Der findes desværre ikke nogle gyldne regler for hvor meget og hvor længe vi skal benytte den ene eller den anden samtaleform. Det er op til den enkelte at finde ud af, hvad der virker bedst for en selv, samtidig med at vi skal være observante på hvad der virker bedst for dem vi taler med.

Den bedste måde at finde ud hvad der virker for dig, er at prøve dig frem!

Hvordan bliver jeg god til small talk?

Small talk er ganske ufarligt og kan på sit højste være akavet. Kast dig ud i det og find ud af hvad du selv synes er sjovt. Her er nogle gode råd som kan hjælpe dig på vej!

 

  • Stil spørgsmål som viser interesse i den du taler med.
  • Fortæl gerne anekdoter. Ved at vise, at du kan relatere til det som din samtalepartner fortæller dig, kan du skabe tryghed i samtalen.
  • Vær ikke bange for at rose andre. Ved at rose andre, skabes der også tryghed, som er vigtig for videre samtale. Prøv at få den du taler med, til at have det bedre efter en samtale med dig, end før samtalen.
  • Tal med alle du møder! Jo mere du taler med mennesker, jo mere komfortabel vil du blive over tid. Det vil overraske dig, hvor meget man kan få ud af at tale med sin kassemedarbejder, mennesker man møder i offentlig transport eller rundt omkring i sin hverdag.
  • Kopier andre som er gode til at small talke! Prøv at lægge mærke til hvad de stiller for spørgsmål, hvordan de lytter og svarer igen. Der er stor sandsynlighed for, at de er blevet gode til small talk på præcis den samme måde!
  • Find noget du har til fælles med din samtalepartner lige nu og her. Drikker i den samme cocktail, kan du for eksempel sige, at den er virkelig god og spørge hvordan de mon har lavet den? Her kan du sagtens følge op med at fortælle lidt om dig selv. Du har måske prøvet den før et sjovt sted som du kan fortælle om? Du kan også spørge ind til om de overhovedet kan lide cocktails eller om de foretrækker at drikke noget andet?
  • Find ro i at andre mennesker også har det lidt akavet.
  • Ha nogle icebreakers, som du selv godt kan lide parat.

Hvordan bliver jeg god til big talk?

For at blive god til big talk kræver det, at du øver dig på det og fjerner barrierer for, at big talks kan opstå. Når du øver dig, kan du bruge listen nedenfor, som skaber de bedste forudsætninger for en big talk:

 

  • Sørg for at sætte dig selv i omgivelser, der opfordrer til lange samtaler. Det gøres oftest nemmest i person.
  • Læg mobil og anden elektronik til side, og opfodrer andre til at gøre det samme.
  • Undgå at hive elektronikken frem igen, for at bevise eller modbevise enkelte udsagn.
  • Stil spørgsmål om ting, som betyder noget for dig.
  • Brug lige så meget tid på at lytte til andre, som at tale selv.
  • Undgå at afbryde, eller simplificere ting der bliver talt om.
  • Kig dem du taler med i øjnene.
  • Hav nogle forberedte emner i ærmet, som du i hvert fald kan lide at tale om. Vi på Knowie, elsker TED Talks, som ofte behandler aktuelle og store emner i et spiseligt format.
  • Spørg direkte hvilke typer af emner, der interesserer dem du taler med.
  • Antag, at den du taler med, har lige så dybdegående tanker, som dig selv.
  • Prøv ikke at skubbe dit eget perspektiv eller holdning på andre, søg efter at forstå deres.
  • Vær ikke bange for at dele med dig af noget personligt.
  • Spørg efter råd, fra den du taler med.
  • Spørg efter historier, frem for svar.

FÅ ET STÆRKT FÆLLESSKAB I TEAMET OG MASSER AF LIV PÅ KONTORET!

SKRIV DIG OP TIL VORES NYHEDSBREV OG FÅ:

Nyheder med spændende nye features og challenges (vi kommer eksempelvis snart med en engelsk version af Knowie)

En rabatkode på 10% til jeres næste challenge

En gratis PDF med 3 ice-breaker øvelser, som kan afholdes på kontoret

Tilsendt de bedste artikler og blogindlæg fra Knowie teamet